Pekné popoludnie!
štvrtok 28. marca 2024

Stiahnuť mp3!
kalendár juliánsky gregoriánsky

sviatok má Svätý muč. Agapios a s ním ďalší šiesti mučeníci
ZAJTRA sviatok má Svätí mučeníci Sabinus a Papas

sviatok má Naši prepodobní otcovia Hilarión Nový a Štefan Divotvorca
ZAJTRA sviatok má Náš prep. o. Marek, aretúzsky bis., a Cyril, diakon

Archívna verzia stránky. Môže obsahovat' neaktuálne informácie!!!


aktuálna verzia stránky TU
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015/2016
----------------------------------------------------------------------------------------------
späť

Otázka

„Čítam v jednom článku: Manželstvo môže byť rozlúčené a rozvedení sa môžu opäť zosobášiť a nie je im na rozdiel od katolíckej cirkvi upieraná sviatosť eucharistie. (pozn. podobná prax je i u pravoslávnych). Katolícky postoj: Eucharistia je práve posila pre slabých a tých, ktorí bojujú s hriechom. Otázka však ostáva, ako človek žijúci v neplatnom manželskom zväzku bojuje s cudzoložstvom a ako sa snaží zmeniť. Ako to je vlastne v Pravoslávnej cirkvi, ak nie je postoj ako Katolícky, chcel by som vedieť prečo?“

Silvester

Odpoveď

Milý Silvester!

„Pravoslávna Cirkev nepozná rozvedenie manželstva, ale iba konštatovanie, či manželstvo ešte existuje, alebo bolo už rozbité jedným alebo obomi manželmi. Keď sa zistí, že manželstvo už nie je realitou (jeden alebo obaja manželia si ho už definitívne neželajú a zničili ho napríklad neverou, životom s iným partnerom/partnerkou), vtedy sa ten, kto rozpad manželstva zapríčinil a opustil svojho partnera/partnerku už nemôže viac cirkevne zosobášiť, môže sa len pokajať a vrátiť sa späť k pôvodnému partnerovi. Ten, kto bol opustený a nezapríčinil rozpad manželstva, môže sa znovu oženiť a prijímať Eucharistiu. Lepšie však je, aby sa už neoženil. Ten, kto zapríčinil rozpad manželstva, môže prijímať Eucharistiu až po uplynutí epitýmie, ktorú určí jeho duchovník a po úprimnom pokání, ktorého prejavom je návrat k partnerovi/partnerke a manželskej vernosti. V prípade, že tento návrat už nie je možný, úprimnosť pokánia sa posudzuje duchovníkom podľa jeho celkového duchovného stavu, ktorý sa musí vyznačovať zjavnou nápravou života a intenzívnym duchovným životom podľa Božích prikázaní. Na záver len dodám, že každý prípad je zvyčajne špecifický a akoukoľvek odpoveďou nie je možné vyriešiť všetky otázky a prípady. Uviedol som iba najzákladnejšie zásady, pričom špecifické podrobnosti musí v každom jednotlivom prípade svedomito zvážiť duchovník v spolupráci s biskupom.“

S láskou v Christu

jerej Štefan P.
26. január 2012



Untitled Document